Zdjęcie pochodzi ze strony https://phillipshelmets.co.uk/ guide/
Emocje w sporcie dzieci są obecne przez cały czas. Młodzi zawodnicy od początku stykają się z nimi. Od radości i ekscytacji, które dają energię do dalszych treningów. Po złość i smutek często odbierające siłę i chęć do działania. Rodzic może pomóc swojemu dziecku w ich przeżywaniu i towarzyszyć mu podczas trudnych chwil. Kontrola emocji to umiejętność, która przydaje się w sporcie i w życiu codziennym.
Z tego artykułu dowiesz się co mogą oznaczać poszczególne emocje i jak wspierać dziecko w ich regulowaniu.
1. Emocje w sporcie dzieci.
Emocje w sporcie dzieci są stale obecne. Są dla młodego zawodnika informacją o tym co się z nim dzieje. Pokazują, że dane doświadczenie, czy sytuacja, w której uczestniczy, są dla niego ważne. Mogą motywować do działania i mobilizować do dalszej gry. Wpływają też na koncentrację uwagi i szybkość reakcji sportowca. Również pod wpływem silnych emocji młody zawodnik może czasem podejmować nieracjonalne decyzje.
2. Co mogą oznaczać poszczególne emocje?
Złość to sygnał, że moje granice zostały przekroczone, że ktoś lub coś przeszkadza mi w realizacji mojego celu. Może działać mobilizująco i pobudzać do działania lub ataku.
Smutek sprawia, że zaczynam się zastanawiać nad podjętymi już decyzjami, które były błędne. Odbiera energię do działania.
Strach ostrzega, że znajduję się w sytuacji niebezpiecznej, zagrażającej. Pozwala osiągnąć stan gotowości do obrony przed niebezpieczeństwem.
Radość daje mi energię do działania i chęć do współpracy z innymi, pomagania innym
3. Wskazówki dla rodzica sportowca.
Młody zawodnik angażując się w aktywność fizyczną doświadcza szeregu uczuć. Może to być radość płynąca z gry i z opanowania nowych umiejętności. Jednak mogą to być także trudne emocje np. lęk przed porażką, złość, gdy moja drużyna przegrywa, czy wstyd, gdy popełniłem jakiś błąd. Nie ma złych emocji, są za to trudne. Warto rozmawiać o tym jak czuje się Wasz młody sportowiec i czego doświadcza w danej chwili. Zastanówcie się z dzieckiem skąd wzięło się dana emocja, co dla niego oznacza i gdzie odczuwa ją w ciele.
Pomocne może być dla Was ćwiczenie “Gdzie są moje emocje?”.
Instrukcja do ćwiczenia:
- Narysuj na kartce ludzika.
- Twoim zadaniem jest zaznaczyć na nim, gdzie w ciele odczuwasz poszczególne emocje. Do każdego uczucia wykorzystaj inny kolor.
- Zauważ, które emocje odczuwasz najsilniej. Dlaczego?
Rozpoznawanie i regulowanie swoich emocji to jedne z kluczowych umiejętności mentalnych. Jednak przydają się nie tylko na korcie, boisku czy basenie, ale też w codziennym życiu. To czego młody zawodnik nauczy się poprzez sport, pomoże mu także lepiej funkcjonować w szkole i wśród rówieśników.
Polecane do wspólnego obejrzenia/przeczytania:
Dla najmłodszych:
- Film : “W głowie się nie mieści”.
- Film z Uniwersytetu Dzieci.
- Książka – zbiór ćwiczeń: “Garść radości, szczypta złości”.
- Książka: “Uczuciometr Inspektora Krokodyla”.
Dla nastolatków:
1. Jak radzić sobie z trudnymi emocjami? – przewodnik dla młodzieży
2. Książka: W PUŁAPCE MYŚLI – DLA NASTOLATKÓW. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem.
Jeśli masz pytania dotyczące emocji w sporcie dzieci i młodzieży, to zapraszam do kontaktu: abryckapsycholog@gmail.com
ARTYKUŁY,KTÓRE MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ:
Jak wspierać dziecko w sporcie ? 6 wskazówek dla rodziców.
Jak zachęcić dziecko do uprawiania sportu?
Jak pomóc dziecku wzmocnić swoją pewność siebie w sporcie?